Abonnees van SKV die in de buurt van mobiele zendmasten van telefoonaanbieders als Vodafone, KPN of T-Mobile wonen kunnen storing ondervinden als gevolg van het nieuwe mobiele 4G-internet dat sinds 2014 wordt uitgerold. Dan kunt u bijvoorbeeld blokjes in het beeld zien (digitaal op alle zenders en analoog met name BBC 1 en Eurosport) of soms valt de zender weg. Dit verschijnsel heet interferentie.

Waardoor ontstaat die 4G-storing?

Het kan voorkomen dat het signaal van uw 4G mobiele telefoon of het 4G signaal vanuit het netwerk, eventueel zonder 4G toestel in de buurt, stoort op uw televisieontvangst via de kabel.

Algemeen manager Bert Feiken van SKV heeft maandag 10 februari via Radio Noord uitleg gegeven over de 4G-storingen waarvoor kabelbedrijven in heel Nederland waarschuwen. U kunt het radio-interview met Bert Feiken terugluisteren via de website van RTV Noord.

Binnenhuisbekabeling ‘lek’

Veel mensen denken dat de kabelaanbieder verantwoordelijk is voor het bieden van een oplossing. Dat is in het geval van 4G-storing echter niet het geval. De storing ontstaat namelijk door onjuiste binnenhuisbekabeling – de coaxkabels tussen de wandcontactdoos en uw tv-ontvangstapparatuur – waarvoor abonnees zelf verantwoordelijk zijn.

Binnenhuisbekabeling die niet voldoet aan technische eisen is ‘lek’. Het 4G signaal tussen zendmast en mobiele telefoon heeft soms dezelfde frequentie als enkele televisiezenders. Het signaal via uw kabel en het 4G signaal kunnen zich dan via de ‘poreuze coaxkabel’ dan met elkaar vermengen. Als gevolg van niet goed geïsoleerde kabels, stekkers, splitters of wandcontactdozen kunnen de mobiele frequenties gaan botsen met de tv-frequenties. Dit zorgt voor de storing die u ziet.

Wat kunt u doen om deze interferentie te verhelpen?

Op de website www.kabelkeur.nl staat informatie wat u zelf kunt doen om de storing te verhelpen. Kabelkeur is een kwaliteitskeurmerk voor binnenhuisbekabeling. 

Blijft u, ondanks dat u binnenhuisbekabeling met het KabelKeur keurmerk heeft, last houden van interferentie ? Dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk op 0598-712020. We kunnen u helpen om de interferentie te verhelpen.

Meer informatie over het landelijke 4G-probleem is te vinden op de website van Agentschap Telecom.

Gerelateerd