Slecht beeld? Traag internet? Als kabelaanbieder krijgen we regelmatig klachten over de kwaliteit van tv-signaal of draadloos internet. Vaak gaat de klant er automatisch vanuit dat de kabelexploitant verantwoordelijk is. Niet altijd terecht.

Er zijn steeds meer externe factoren die het signaal van radio, tv en internet negatief beïnvloeden. Factoren waar kabelexploitanten als SKV helaas geen invloed op hebben.

Neem bijvoorbeeld de introductie van het snelle 4G mobiel internet door telefoonproviders als KPN, Vodafone en T-Mobile. De sterke mobiele zenders van het 4G/LTE-netwerk kunnen voor verstoring van het tv-signaal zorgen.

Veel gehoorde klachten zijn stilstaand beeld, blokken of strepen van blokken in beeld en dan vooral bij de HD-zenders.

In 99% van de gevallen is de binnenhuisbekabeling de zwakke schakel.

Veel mensen hebben meerdere tv-toestellen thuis. In de woonkamer, soms in de keuken, op de slaapkamer van de ouders en ook nog een in de slaapkamer van de kinderen. Deze tv-toestellen worden vaak met dunne goedkope coax-kabels en stekkers, splitters, en signaalversterkers op de wandcontactdoos in de huiskamer aangesloten.

Werkte altijd prima, zeggen veel abonnees. Klopt. Werkte… Want door de opkomst van HD-televisie worden er steeds strengere eisen aan het tv-signaal gesteld. Slechte binnenhuisbekabeling is dan funest.

De gezamenlijke kabelmaatschappijen hebben daarom een keurmerk in het leven geroepen om een goed product aan de abonnees aan te kunnen bieden. Een uitgebreide uitleg over goed binnenhuisbekabeling kunt u vinden op de website van de gezamelijke kabelaars : www.kabelkeur.nl

Rob van Esch, directeur van NLKabel geeft in het SBS-programma Lekker Leuk Leven een duidelijke uitleg hoe u ongestoord kunt kijken.

Gerelateerd