Vroeger was er school-tv. Een uurtje televisie speciaal voor het onderwijs. Af en toe een dia-presentatie. Heel soms een zwartwit-film. En de leerlingen van toen keken uit naar deze welkome onderbrekingen van de alledaagse sleur van het traditionele onderwijs.

Tegenwoordig kunnen leerlingen niet meer zonder tablet, laptop, smartphone en smarttelevisie. Ze worden op alle mogelijke manieren geprikkeld om meer te leren. Leerkrachten moeten alle zeilen bij zetten om de laatste educatieve technologische ontwikkelingen en hun leerlingen bij te houden. Net als de ouders…

Behalve Nederlandse taal en rekenen wordt programmeren een belangrijk vak op school. Programmeertalen zijn inmiddels minstens zo belangrijk als vreemde talen.

Moet dat nou? Zijn al die veranderingen in het onderwijs wel goed voor de ontwikkeling van kinderen?, vragen sommige mensen zich bezorgd af. Worden ze niet teveel afgeleid? Wat is er mis met ouderwetse boeken? Waarom veranderen wat goed was?

De laatste vraag is interessant. Waarom veranderen wat goed was? Let op het woordje was. Waarom leren kinderen wat ze leren? Om klaar gestoomd te worden voor de toekomst… Zo is het onderwijs ook ooit ontstaan.

Op YouTube is een interessante presentatie te vinden over de historie en de toekomst van het onderwijs: Changing The Education Paradigma.

Aan de hand van een sneltekenaar wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat het onderwijs verandert. Hoe belangrijk maatoplossingen zijn voor kinderen. En hoe het moderne onderwijs geremd wordt door achterhaalde theorien uit de tijd van de industriële revolutie.

Momenteel leven we opnieuw in een revolutionaire tijd. De internetrevolutie verandert de toekomst van kinderen die nu naar school gaan ingrijpend. Het is van groot belang dat zij klaar gestoomd worden voor hun toekomst.

Leraar van de toekomst

Changing Education Paradigma